Fagpersonale
Pædagoger, Lærere, Socialrådgivere, Pædagogiske familierådgivere og kontaktpersoner m.m.
Arbejdsfelter
- Familieanalyse
- Familiedynamik (evt. genogram)
- Børne udvikling – både udenpå/adfærd og indefra/psykisk og biologisk
- Udvikling af langsigtede strategier for barnets udvikling
- Forældresamarbejde – hvilken kommunikationsform kan lave et konstruktivt ’møde’ omkring barnet. Hvordan kan rådgiver bevare myndighed, og samtidig sikre et langsigtet samarbejde
- Udvikling af forældrekompetencer (med afsæt i Circle of Security)
- Udarbejdelse af handleplaner – så de er ressourceorienterede, men også har afsæt i de reelle udviklingsmuligheder
- Modoverføring – hvordan sikre en neutral kommunikation, hvis rådgiver bliver ’ramt’ personligt, og kommunikationen er ved at ændre sig til noget subjektivt
- Gruppedynamik – hvordan optimeres rådgivernes arbejdsplatform (gruppen) så der reelt er næring og sparring at hente i gruppen.
Fagligt udgangspunkt
- Psykodynamisk
- Tilknytningsteori og tryghedscirklen
- Interpersonel neurobiologi
- Positivt børne-/menneskesyn ud fra helhedsopfattelse
Med erfaring og viden fra en 4-års ansættelse som familiegruppepsykolog, hvor arbejdet bestod af:
- Fagsupervision af teams/makkerskaber
- Deltagelse i behandlingsmøder
- Faglige strategimøder med ledelse
- Udvikling af forældresamarbejde – både på tegnebræt som supervision til rådgivere, men også som deltager ved møder med forældre eller div. samarbejdsparter
- Psykologforløb med forældre
- Supervision af plejeforældre
- Medvirken i udarbejdelse af realistiske handleplaner